Blog

Het 8-voudige pad van Pantajali

Wat is Yoga?

Yoga is het kalmeren van de fluctuaties van de geest. Het tot rust brengen van de geest. Het met rust laten van troebel water, zodat er rust ontstaat. Een lotus bloem bloeit immers in een goede laag modder. Maar we hoeven niet in het modder te wroeten, dan wordt ons water troebel. Nee, door rust en door aanvaarding, daalt het modder weer naar de bodem en mag het daar blijven.

Wanneer we druk  zijn, wanneer we ons niet goed voelen, gaan we vaak afleiding zoeken (verslavingen of ontwijkend gedrag). We willen het ontwijken. We wroeten in de modder. We mogen rust gaan creëren, zodat we weer helder water krijgen.

Yoga is het pad om dit van binnen te doen, om door de 8 stappen innerlijke balans te krijgen en je gedachten tot rust te krijgen, zodat je helderheid krijgt wie je bent en wat je wilt in je leven. Het is een praktische manier om aan persoonlijke ontwikkeling te doen en aan jezelf te werken.

De 8 paden

1. Yamas

De Yamas wijzen je er in principe op dat je aardig en respectvol bent naar je medemens. De Yamas bestaan weer uit vijf ‘geloften’ die je helpen op dit pad te blijven. Dit zijn:

  • Geweldloosheid: Ahimsā – Dit betekent dat je geen geweld mag gebruiken naar anderen. Je dient liefdevol en aardig te zijn naar je medemens. Dit zorgt er ook voor dat andere mensen minder agressief naar jou toe zijn.
  • Waarheid: Satya – Spreek je altijd de waarheid? Worden de woorden die uit je mond komen omgezet in daden?
  • Niet stelen: Āsthēya – Steel je niet van andere mensen?
  • Kuisheid (ook niet verspillen van talenten) Brahmachārya – Gebruik je je energie op de juiste manier?
  • Niet begeren:  Aparigraha – Vrij zijn van hebzucht. Kan je je verlangens weerstaan om altijd maar meer te willen hebben.

2. Niyamas

Ook zijn er vijf Niyamas. In tegenstelling tot de Yamas, zijn de Niyamas meer naar binnen en op jezelf gericht. De vijf Niyamas zijn:

  • Reinheid: Shaucha – Zorg je goed voor je lichaam en geest door deze schoon en puur te houden
  • Tevredenheid: Samtōsha – Kan je tevreden zijn met de dingen die je al hebt?
  • Zelfbeheersing: Tapas – Staat voor soberheid en komt er op neer dat je de onzuiverheden van je lichaam en geest vernietigd en je energie kunt beheersen.
  • Onderzoek van jezelf:  Svādhyāya – Staat voor zelfreflectie en zelfbewustzijn. Ben je bezig je zelfbewustzijn te ontwikkelen?
  • Tijn nemen om bewust te zijn: Īshvarapraņidhāna – Neem je de tijd om te beseffen dat er meer is dan jijzelf? Dit is niet zozeer ‘God’ zoals we die kennen uit het Christendom, maar meer de krachten van het universum.

3. Asana

Dit is het meest bekende onderdeel van het achtvoudige pad van Yoga. Asana’s zijn namelijk de houdingen die je beoefent met yoga. De houdingen zijn bedoeld om de aandacht te richten op jezelf en deze naar binnen te richten. Dat je er wat fitter en gezonder door wordt is eigenlijk slechts een zijeffect. De houdingen maken bepaalde energie los in je lichaam en zijn bedoelt om zowel lichaam, geest, de adem, je hart en je ziel te verbinden.

4. Pranayama

Prana is de levensenergie. De energie waardoor je kunt bestaan op deze wereld.

De prana wordt gedragen door de ademhaling. Daarom is de ademhaling in yoga zo ontzettend belangrijk. Adem op de juiste manier en alle puzzelstukjes zullen in elkaar vallen.

5. Pratyahara

Dit is het terugtrekken van de zintuigen. In plaats van je zintuigen naar buiten te laten stralen op de wereld om je heen, gebruik je ze nu om jezelf te ontdekken. De zintuigen worden hierdoor sterker, omdat ze niet worden afgeleid door de miljoenen indrukken die zich constant om ons heen bevinden.

6. Dharana

Zesde in het achtvoudige pad van Yoga is Dharana. Dharana is het fixeren van aandacht op een object waarbij je tot volledige concentratie komt. Dit focuspunt kan bijvoorbeeld de adem zijn, of een object zoals een vlam van een kaars of bijvoorbeeld een mantra. Het maakt niet uit wat het is, als het maar werkt voor jou. Het doel hiervan is om de afdwalende gedachten te kalmeren en zich te laten focussen op iets anders dan je gedachten.

7. Dhyana

Wanneer je gedachten niet meer afdwalen en je bent volledig gefocust is het tijd voor meditatie. Dit is het punt waarop er geen gedachten meer zijn en je voelt de directe ervaring van hetgeen wat je aan het doen bent. Je bent volledig in het hier en nu.

8. Samadhi

Eenwording. Je lichaam, zintuigen en geest zijn één en je ervaart het hier en nu en voelt je verbonden met alles om je heen. Samadhi is als eenwording, een samensmelting van alle andere zeven onderdelen van het achtvoudige pad.

Wat betekent dit dan?

Het 8-voudige pad begint met Yamas en Niyamas. Het zijn richtlijnen hoe je in de wereld moet zijn als persoon. Om een leven in balans te hebben. En hoe je naar jezelf mag kijken en naar de wereld.. 1 is bijv. dat je niet mag stelen. Het is logische, want als je steelt of crimineel bent is het lastig om aan zelfontplooiing te doen, dus dat zorgt voor onbalans waardoor het moeilijk wordt om het spirituele pad te bewandelen.

Een ander is het spreken van de waarheid. Als je veel liegt, kun je lastig een weg naar binnen bewandelen omdat je de waarheid niet spreekt. Het is een fundament, waarop de overige 6 stappen gebouwd zijn> Dus de gedrag regels hoe we met ons zelf of de wereld omgaan. 

Dus als we de Yamas en de Niyamas gehad hebben komen we bij de asana’s… de houdingen. Dat is de volgende stap om aan ons zelf te werken. Dit zijn de yoga-houdingen om ons lichaam uit te dagen.. Daarna komen de Pranayamas dus de ademhalingen. Dit doen we ook met ons fysieke lichaam maar is een brug tussen ons lichaam en geest omdat we hiermee de geest stil kunnen zetten.

De volgende stap is de Pratyahara. Dat heeft met onze mind te maken. Het naar binnen keren van de zintuigen. Niet laten afleiden van de buitenwereld. Daarna komt de Dharana, concentratie. We zijn niet meer afgeleid door buiten en we zijn naar binnen gekeerd en richten onze aandacht hierop. Bijv. adem, mantra of…. Daarna komt Dhyana, meditatie. Wanneer de meditatie compleet is, we zijn geabsorbeerd oor meditatie, dan bereiken we Samadhi, verlichting. Eenwording van lichaam en geest en zintuigen. We hebben de fluctuaties van de geest gekalmeerd.

Dit zijn de stappen van het 8- voudige pad

  • Het toppunt van concentratie is absoluut denken aan niets (F. de Jonge)
  • Ik adem ontspannen omdat ik weet dat ik veilig ben
  • Ik ben dankbaar voor concentratie, zij laat mij mijn doel bereiken
  • Concentratie voor anderen betekent dat ik luister
  • De waarheid is in mij
  • Ik ben sterk, geconcentreerd en vastberaden
  • Kijk naar binnen en droom, concentreer je op je innerlijk en wordt bewust
Open chat
1
Kan ik je ergens mee helpen?
Hallo!
Kan ik je ergens mee helpen? Stuur me een appje!